وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

حجت‌الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس، انقلاب اسلامی را انقلابی دانست که با جهاد و شهادت شکل گرفت و در این رابطه افزود: انقلابی که تشکیلش اینگونه بوده، استمرارش هم با جهاد و شهادت است.

 وی با تاکید بر این نکته که تحقق انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، برای ملت ایران از الطاف الهی است، گفت: اگر خواسته باشیم این انقلاب را با آن اندیشه‌های تابناکی که امام برای آن ترسیم کردند، حفظ کنیم، فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جهاد فذهنگی را باید نصب‌العین و در عرصه‌های مختلف، مدنظر قرار دهیم.

 یوسفی مقدم افزود: در زمان جنگ تحمیلی، نیازمند جهاد فیزیکی بودیم، اما در شرایط فعلی شکل و نوع جنگ متفاوت است. وی در ادامه، استخراج علوم انسانی، از قرآن را جزو وظایف جهادی امروز دانست و گفت: این مسئله نیاز به جهاد و تلاش همه جانبه دارد، ما باید امروز بتوانیم علوم انسانی مستخرج و مستنبط از قرآن مجید را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی خود ارائه دهیم.

 رئیس مرکز علوم و معارف قرآن تاکید کرد: باید اندیشمندان، فضلای حوزه و متخصصان دانشگاهی با جهاد، این خواسته مقام معظم رهبری را عملی کنند. یوسفی مقدم در این گفت‌وگو خواستار این شد تا از طریق قرآن، فرهنگ قرآنی را در جامعه‌مان حاکم کنیم.

وی در این باره افزود: در عرصه فرهنگ‌سازی می‌توانیم با ویژگی‌های قرآنی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان، مردم خود را مقاوم بار آورده و صیانت فکری به آنها بدهیم. او همچنین افزود: عرصه دیگری که هیچگاه نباید فراموش شود، فعالیت‌های سنتی قرآنی است، در تفسیر، تفسیر سیاسی، تربیتی و دیگر عرصه‌های تفسیری، ‌علوم مختلف قرآنی و ترجمه‌ای از قرآن، که بتواند به زبانی ساده، روان و قابل فهم برای عموم مردم، در اختیار مخاطب قرار بگیرد، نیازمند فعالیت پژوهشی و علمی هستیم.

 این قرآن‌پژوه، قرآن مجید را سرمایه عظیمی دانست که در ابعاد مختلف می‌توان از آن استفاده کرد و با تاکید بر اینکه قرآن در آموزش و پرورش باید به عنوان مهم‌ترین درس تلقی و شرط ارتقای تحصیلی قرار بگیرد، گفت: دانش‌آموزان را باید گام به گام رشد دهیم تا در دوره دبیرستان و حتی راهنمایی به مبانی و مفاهیم روانی از قرآن آشنا شوند.

 یوسفی مقدم درباره آموزش قرآن در دانشگاه‌ها نیز افزود: در دانشگاه‌ها هم باید به فهم معارف قرآن، اهمیت داده شود. ما وقتی آگاهی‌های قرآنی را افزایش دهیم، یقینا زمینه‌های تحول‌های عملی هم در آنها به وجود می‌آید. این فعال قرآنی کشور، همچنین در این زمینه افزود: در دانشگاه‌ها اساتید باید نسبت به انتقال مفاهیم و فضائل قرآنی به جامعه و دانشجویان حساسیت داشته باشند. ما باید علاوه بر اینکه می‌خواهیم قرآن را بدانیم به معارف آن نیز پایبندی عملی نشان دهیم تا بتوانیم آرام آرام و با طی یک مسیر تقریبی جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

وی با بیان این اصل که هرگونه کار عملی باید همراه با دانش و آگاهی درباره آن موضوع باشد، گفت: فرهنگ‌سازی قرآنی، نیاز به یک پژوهش دقیق علمی دارد و کارشناسان باید بررسی کنند که پیغمبر اسلام چطور عمل کرد که در یک مقطعی توانست از مردمی که اصلا با خلق و خوی انسانی آشنا نبودند، انسان‌هایی کامل، فرهیخته و ارزش‌مدار تربیت کند و جامعه‌ای که تحت عنوان مدینه فاضله از آن یاد می‌شد، از خود به جای بگذارد که همواره به عنوان الگو و سیره از آن یاد می‌شود.

این کارشناس مذهبی با مهم ارزیابی کردن نقش خانواده‌ها در گسترش فرهنگ قرآنی در سطح جامعه گفت: خانواده‌ها باید به فهم و انتقال معارف قرآنی به یکدیگر تقید داشته باشند. وی در ادامه، تلاوت روزانه 50 آیه از قرآن را در گسترش فرهنگ و تربیت قرآنی مؤثر دانست و افزود: وقتی که افراد از این طریق با قرآن انیس شوند، خود به خود به سوی عمل به قرآن سوق پیدا خواهند کرد و باید سعی کنیم که در جامعه این انس پدید آید.

 یوسفی مقدم در ادامه این مطلب و در اشاره به موضوعی جالب توجه افزود: برخی از فقهای پیشین ما به وجوب قرائت حداقل 50 آیه در روز فتوا داده‌اند و آن را یک تکلیف شرعی می‌دادند و این بیانگر آن است که نفس تلاوت قرآن، نقش مؤثری در تربیت انسان و روی آوری آن به معارف قرآن دارد.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه و در تذکر نکاتی درباره تلاوت قرآن گفت: تلاوت و قرائت قرآن به تنهایی نمی‌تواند ما را به سمت عمل به قرآن سوق دهد، بلکه چه بسا کسانی هستند که قرآن را تلاوت اما قرآن آنها را لعنت می‌کند؛ «و لو بتال‌القرآن و القرآن یلعنه». وی با راهبردی و استراتژیک دانستن فرهنگ تلاوت روزانه قرآن گفت: باید مردم از طریق تلاوت قرآن، با آن مأنوس شوند و هرچند انس گرفتن با قرائت و تلاوت قرآن انسان را به سمت عمل به آن سوق می‌دهد، اما مهم‌ترین مسئله برای عمل کردن به قرآن این است که برنامه‌ریزی عملی در سطوح مختلف مدیریتی کشور برای عمل به قرآن تحقق پیدا کند و این مدیران خود، الگوی عملی قرآن کریم باشند.

 یوسفی در پایان خواستار آن شد تا در انتخاب مدیران، این مسئله ذکر شود که آنها چقدر اهل فضائل قرآنی‌اند و در این باره افزود: در زمان امیر‌المومنین علی(ع)، تعبد،‌ میزان حضور در مسجد و میزان توجه به ارزش‌های دینی معیار انتخاب مدیران بوده است؛ به همین سبب امروز نیز میزان عمل و تقید به معارف قرآن باید در مورد مدیران مد نظر باشد.

 وی همچنین افزود: تربیت فرهنگی نیاز به برنامه‌ریزی دارد، ‌در این برنامه ما ابتدا باید مبانی از قرآن را به عنوان نظریه علمی استخراج کنیم و بعد از آن تربیت عملی و عمل به قرآن باید گسترش پیدا کند.

منبع: فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی