وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

مقاله "تأملی در موضوع شناسی غنا"

فقه و اصول » » تابستان 1389 - شماره 64

چکیده: در این مقاله با نگاهى اجمالى به نظرات فقیهان درباره حکم غنا, موضوع غنا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است; زیرا پرداختن به حکم غنا نیازمند تبیین جامع موضوع آن است. از این رو نخست مفهوم غنا را از حیث لغت و اصطلاح, تبیین و سپس مهم ترین تعریف هاى فقیهان است.

واژگان کلیدى: غنا, صدا, صداى نیکو, صداى معنادار, طرب, ترجیع, خفّت, لهو, زور, لغو و تناسب.

لینک مشاهده



مقاله "بررسی معانی و دلایل مشروعیت تقلید"

حسنا ، شماره 5-6، تابستان و پاییز 1389

چکیده: در این مقاله، نویسنده ابتدا به معناشناسی تقلید پرداخته و تقلید را موافقت عمل مکلَّف با فتوای غیر بدون درخواست دلیل می‌داند. در ادامه نویسنده به دلایل مشروعیت تقلید از فقیهان می‌پردازد. آنگاه به واکاوی شرایط مفتی و مقلد پرداخته و در این میان به بررسی دو موضوع مهم دلایل جواز تقلید از مجتهد مرده و باقی ماندن بر تقلید از مجتهد مرده همت گماشته است. همچنین ضمن بیان راه‌های تشخیص شرایط مفتی، سؤال را مختص به اهل ذکر ـ که حائز شروط فتوا باشد و مقلد هم آن را بداند ـ می‌داند. یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در این تحقیق بیان شرایط مقلد می‌باشد. و در نهایت به موضوع تقلید از چند صاحب نظر، با فرض وجود چند اعلم در حوزه‌های مختلف فقه توجه شده است و دلایل اعتبار تقسیم تقلید میان چند اعلم بیان شده است.
کلید واژه ها: تقلید، مقلد، مشروعیت تقلید، شرایط مفتی، شرایط مقلِّد، مجتهد، اعلمیت


مقاله "پیامبر ناخوانا و نانویسا"

فصلنامه پژوهش های قرآنی ، سال هفدهم، شماره 68

چکیده: در این مقاله موضوع ناخوانا و نانویسا بودن پیامبر۶ با نگاهی درون قرآنی مورد بررسى قرار گرفته و سه نظریه عمده مطرح شده است. یکى نظریه مشهور مبنى بر اینکه پیامبر به طور مطلق، خواندن و نوشتن نمى دانسته است. دوم نظریه خاورشناسان که به صورت مطلق، معتقد به خوانا و نویسا بودن پیامبرند. سوم دیدگاه منتخب است که با نقد دو دیدگاه یاد شده، ثابت نموده است پیامبر۶ قبل از بعثت ناخوانا و نانویسا بوده، ولى پس از بعثت با خواندن و نوشتن آشنا گردیده است.

کلیدواژه ها: ناخوانا و نانویسا/ امّى/ امیون/ قرآن/ کتابت و قرائت

لینک مشاهده


مقاله "ضرورت بازنگری در مبانی و روایات قیاس"

نشریه: فقه و اصول »  پاییز 1387 - شماره 57

چکیده: تعبد به قیاس از نظر عقل معنی ندارد و نسبت دادن عدم امکان تعبد به شیعه، صحیح نیست. تحصیل مناط در قیاس از سه راه تحقیق، تنقیح و تخریب مناط میسور است. در فقه اهل سنت مناط ظنی معتبر است، ولی در فقه شیعه مناطی معتبر است که قطعی باشد. از این رو، قیاس مورد قبول شیعه به برهان بازمی گردد و از میان قیاس های منصوص العله که مناط آن ظنی است، اعتباری ندارد. ادعای کسانی که با سیاسی دانستن مواضع امامان معصوم(ع) در برابر قیاس و یا با تفاوت گذاشتن میان تمثییل منطقی و قیاس اصولی و نیز حمل روایات منع از قیاس به تنزیل نصوص بر مناط عقلی درصدد توجیه و تثبیت قیاس ظنی هستند، خلاف واقع و روایات نهی از قیاس است. و حتی بخش اندکی از روایات که به قیاس به معنای تنزیل نصوص بر مناط عقلی ناظر است، از حیث ملاک شامل قیاس فقهی نیز می شود.

کلید واژه ها: قیاس، تمثیل منطقی، مناط عقلی، مناط ظنی، مناط قطعی.

دانلود مقاله


مقالات دائره المعارف:

1- آب میوه                      ‎دائرة المعارف قرآن کریم        لینک مشاهده مقاله

2- اجماع                         ‎دائرة المعارف قرآن کریم       لینک مشاهده مقاله

‎3- آل عمران                     دائرة المعارف قرآن کریم       لینک مشاهده مقاله

4- امتحان                       ‎دائرة المعارف قرآن کریم        لینک مشاهده مقاله
5- تخطئه و تصویب            ‎دائرة المعارف قرآن کریم       لینک مشاهده مقاله
6- تیمم                          دائرة المعارف قرآن کریم       در آینده بارگذاری میشود

7- ‎خصائص النبی(ص)       دائرة المعارف قرآن کریم       در آینده بارگذاری میشود


مقاله ‎"حرمت ذاتی یا عرضی غنا"
چاپ شده در :  
 ‎مجله فقه

مقاله "مقهوم شناسی اخلاق"
چاپ شده در :  
 ‎ره توشه راهیان نور