وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

وبسایت حجت السلام و المسلمین یوسفی مقدم(آزمایشی

به گزار ش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه مفهوم ‌شناسی و موضوع ‌شناسی غنا و موسیقی میدان بحث گسترده ‌ای دارد، اظهار داشت: اگر بحث مفهوم‌ شناسی و موضوع‌ شناسی در مورد غنا و موسیقی به‌ درستی مورد تبیین قرار نگیرد، چه بسا بحث صدور حکم هم نتواند به ‌خوبی واقع شود.

حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌و‌گویی در مورد بررسی فقهی حکم غنا و موسیقی گفت: یکی از حوزه‌های مهم در بحث حکم غنا و موسیقی بحث در مورد مفهوم شناسی و موضوع‌ شناسی غنا و موسیقی است.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم‌شناسی و موضوع‌شناسی غنا و موسیقی میدان بحث گسترده ‌ای دارد تصریح کرد: در تعاریفی که برای موسیقی بیان شده است تفاوت‌های زیادی در تعیین مصادیق وجود دارد.

وی در ادامه گفت: یکی از حوزه‌‌های بحثی که در این زمینه وجود دارد و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد تفاوت غنا و موسیقی است و این دو کاملا با هم متفاوت هستند.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار داشت: بر اساس تعریف غنا، غنا بر چیزی صادق است که صدای انسان باشد اگر بحث صدای انسان وجود نداشته باشد بحث غنا هم وجود ندارد که این صدای انسان هم باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ اول اینکه این صدا با معنا باشد، یعنی صدایی باشد که مفهوم و معنا داشته باشد؛ حال این معنا چه معنای حق باشد و چه باطل.

وی در بیان ویژگی‌هایی غنا ادامه داد: این صدا باید دارای ترجیع باشد و این ترجیع هم باید طرب ‌آور باشد که هنگامی که این ویژگی‌ها با هم جمع می‌شود موضوع غنا محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم اظهار کرد: قلمرو موسیقی در بحث‌هایی که برای موسیقی مطرح شده است اعم از ابزار غنایی، ابزار موسیقی و صدای غنایی انسان و یا موسیقی‌ ای است که در طبیعت وجود دارد؛ برای مثال صدای بلبل، نهر آب و یا صدای باد در فصل پاییز هم موسیقی هستند.

وی با اشاره به اینکه ابزارهای موسیقی به نوعی تداعی کننده نوای موسیقی موجود در نظام طبیعت هستند ابراز کرد: موسیقی دارای سه بخش است؛ اول موسیقی نظام طبیعت، دوم موسیقی‌ای که با استفاده از ابزارهای موسیقی نواخته می‌شود و سوم صدای غنایی انسان.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه غنا تنها بخشی از موسیقی را در بر می‌گیرد اظهار داشت: موسیقی اعم از غنا است و هر جا که غنا باشد به اصطلاح فنی آنجا موسیقی هم وجود دارد ولی نمی‌توان گفت هر جا که موسیقی وجود دارد غنا هم وجود دارد و نسبت غنا و موسیقی عموم و خصوص مطلق است. در بحث صدور حکم هم تفاوت‌های زیادی در احکامی که برای غنا صادر می‌شود با احکامی که برای موسیقی صادر می‌شود وجود دارد؛ لذا نباید بین موسیقی و غنا خلط صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم با اشاره به تدوین پروژه غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری گفت: سه کار اساسی در زمینه غنا و موسیقی در این پروژه صورت گرفته است، اول اینکه تلاش شده به این سؤال پاسخ داده شود که حکم غنا با چه روشی در منابع مورد تبیین قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: کار دومی که در این پروژه صورت گرفته است این است که حکم غنا از نگاه آیات و روایات تفسیری مورد بررسی قرار گرفته و روایات تفسیری هم از نظر سند و هم از نظر دلالت بررسی شده‌ است.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به کار سومی که در این پروژه انجام شده است اظهار داشت: در این پروژه تلاش شده با استفاده از جمع‌آوری نظرات فقهای شیعه و سنی حرمت ذاتی غنا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی برای ورود به بحث حکم غنا بررسی موضوع غنا است چرا که در گام اول باید موضوع و مصادیق غنا مورد بررسی قرار بگیرد تا فقیه بتواند حکم مربوطه را صادر کند.

حجت‌الاسلام یوسفی‌ مقدم گفت: آیات و روایات زیادی هستند که دلالت بر حرمت ذاتی غنا دارند و در بحث موسیقی هم می‌توان گفت موسیقی‌ ای که حکم غنا را پیدا می‌کند همانند غنا حرام است.

وی بیان داشت: موسیقی ‌ای که مصداق غنا است حرام است حال این سوال پیش می‌آید که چه موسیقی‌ ای حکم غنا را پیدا می‌کند، می‌ توان گفت موسیقی‌ ای که در آن ابزار مطرح است، اگر نوا و صدای این ابزار طرب آور باشد حکم غنا را پیدا می‌کند و حرام است.

یوسفی مقدم تصریح کرد: موسیقی‌ ای که این شرایط در مورد آن وجود نداشته باشد حرام نیست؛ برای مثال موسیقی ‌ای که هنگام حماسه و شور و برای تهییج ملتی در جنگ نواخته می‌ شود و یا مارش نظامی و ... بحث حرمت در مورد آن مطرح نمی‌ شود.

وی ادامه داد: در برخی از موارد موسیقی در جهت ترویج اعتقادی سالم به کار گرفته می‌ شود که در این موارد از مصادیق غنا نبوده و حکم حرمت پیدا نمی ‌کند اما موسیقی ‌هایی که برای

اغراض شهوانی و یا باطل نواخته می‌ شود و یا با ایجاد حالتی طرب آور همراه است همان حکم غنا را پیدا می‌ کند و حرام است.

منبع: رسا نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی